Potřebujete poradit?
Pomůcka obsahuje krabičku z přírodního dřeva s 44 žetony a číslicemi, které jsou vyřezané ze dřeva.
Přímým cílem práce dítěte s touto pomůckou je posílení jeho vědomí, že každé číslo je tvořeno oddělenými kvantitami (je tvořeno z jednotlivých dílčích množství). Číslice a žetony slouží také k ověření, že dítě zvládlo a zná posloupnost čísel a ví, kolik samostatných jednotek tvoří jednotlivá čísla, slouží rovněž k představě sudých a lichých čísel.
Pomůcka nepřímo připravuje na znalost násobení a dělitelnosti čísel, násobků a dílů (např. číslo 6 je tvořeno 3páry horizontálně - to znamená 2x3 - a ze dvou řad tří jednotek vertikálně - to znamená 3x2).
Předpokladem práce s pomůckou je znalost pojmu a posloupnosti čísel 1 – 10 a množství, které ke každému číslu patří. Dítě již dřívě pracovalo s těmito pomůckami: Červeno-modré tyče, Smirkové číslice, Číselné karty a Červeno-modré tyče, Krabička s vřeténky.
Pomůcka je vhodná pro dítě od 4,5 roku.
Práce s pomůckou:
Nejdříve požádáme dítě, aby pomůcku přineslo na kobereček, nebo ke stolečku. Krabičku s žetony a číslicemi položíme nalevo od sebe, blízko dítěte. Číslice rozložíme na stole v libovolném pořadí a požádáme dítě, aby nám sdělilo, kterým číslem začneme, když chceme vytvořit číselnou řadu. Dítě nám podá číslo 1. My je položíme doleva, s tím, že si ponecháváme pod číslem dost prostoru k tomu, aby se nám tam vešly i žetony. Následně vybízíme dítě k tomu, aby nám podalo další číslo z řady. Dítě nám podá číslo 2. My je položíme vpravo od čísla 1 s malou mezerou. Nyní již dítě pokračuje samo a dokončí celou číselnou řadu.
Po jejím dokončení přistoupíme k přikládání žetonů, což předvedeme dítěti tím, že pod číslo 1 přiložíme jeden žeton. Poté se zeptáme dítěte, kolik žetonů dostane další číslo. Odpověď je dva. Dáme tedy dva žetony vedle sebe jako pár. Můžeme také napočítat dva do dlaně a potom je dát na stůl, nebo je rovnou na stůl vyskládat. U čísla 3 položíme dva žetony jako pár pod číslo a třetí žeton doprostřed pod dvojici žetonů. Pod číslo 4 položíme dva páry , pod číslo 5 vyskládáme pět žetonů. Dítě vidí dvojice i jeden žeton uprostřed. Potom může samo pokračovat. Pokud žádný žeton nechybí ani nepřebývá, dítě pracovalo správně.
Po dokončení kontrolujeme společně s dítětem, přečtu čísla od jedné do deseti. Můžeme přepočítat žetony. Beze slova přejedeme prstem linii mezi sudými žetony, nad lichými se zarazíme.
Řekneme dítěti, že práci zvládlo a že si to zítra může zopakovat.
Cvičení:
Jiný den seznámíme dítě s pojmy sudá a lichá. Položíme ukazováček mezi červeným číslem 1 a žetonem. Tady nemůžeme nic dělat, musíme zastavit. U čísla 2 můžeme projet. Ukážeme to samé bez pojmenování u všech čísel.
Poté řekneme dítěti, že když nemůžeme projet ukazováčkem mezi žetony, takovým číslům říkáme lichá (položíme ukazovák nad žetony), ale kde můžeme mezi žetony ukazováčkem projít, říkáme jim sudá. Toto předvedeme u několika čísel a dítě může pokračovat. Začne zase u jedničky, aby si zkusilo celou řadu.
Poté každé druhé číslo (začnu dvojkou) posuneme dolů. Páry žetonů posouvám vždy po dvou. Vidíme tak násobky dvou (oddělíme od sebe).
Pomocí třístupňové metody učíme dítě sudá a lichá čísla. Např. „Ukaž mi, která čísla jsou sudá/lichá.“, „Ukaž mi nějaké sudé/liché číslo.“, „Jaké je toto číslo?“
Pokud dítě některá čísla pokládá obráceně, neopravujeme je. Použijeme dřevěné destičky s číslicemi (které jsme používali u číselných tyčí), nebo papírové a utvoříme z nich před dítětem řadu. Dřevěné vyřezané číslice zamícháme na stole. Dítě je přikládá na dřevěné destičky a učí se tím správnou pozici čísel.
Místo červených žetonů můžeme použít i skleněné kamínky, šišky nebo mušličky.
- Věk
- 4 - 5 let
5 - 6 let - Materiál
- Dřevo