Poznáváme vesmír - DIY aktivity a RECENZE

Fascinující vesmír, zářivé planety, nekonečné množství hvězd a nádherná souhvězdí jsou jako stvořená pro letní období, kdy můžeme večer co večer ležet v trávě, pozorovat nedosažitelnou nádheru a třeba jen mlčky vychutnávat krásu a nedotknutelnost noční oblohy. Mlčky bez dětí, s dětmi o něco hlasitěji.

Děti a vesmír

Děti vesmír a tajemno kolem večerní oblohy milují. Pro naše dva raubíře, Matyho a Kubíka je možnost zůstat déle vzhůru nesmírně vzrušující. Pozorovat, zkoumat, objevovat a ptát se na vše, co zrovna na noční obloze vidí, přehluší jejich únavu a očka září jako další z hvězd. Kluci jsou fascinováni tmou a všemi možnými světýlky a zvuky, které se ze tmy vynořují. Snažíme se společně nalézt známá souhvězdí, hledáme nejjasnější hvězdy, zkoumáme zářivý měsíc a povídáme si o planetách a možnostech kosmonautů. Nočním dialogem samozřejmě naše vesmírné aktivity nekončí. Vytváříme rakety, hrajeme si na kosmonauty, malujeme deníky spatřených souhvězdí, listujeme tematickými knihami, stavíme puzzle a nebo si vesmírné aktivity vyrábíme.

DIY vesmírné aktivity

Internet je plný různých rad, tipů a návodů na tvořivé nápady na vesmírné aktivity pro děti a s dětmi zároveň. Ráda se inspiruji mnohdy opravdu dokonalými výtvory, při jejichž tvoření se kluci zabaví, potrénují trpělivost, či motoriku a ve finále se s hotovým výrobkem učí nové věci. Velmi mne zaujala aktivita “Jsme součástí vesmíru”, která je vhodná nejen pro předškoláka Matyho, ale hravě ji pochopí i o dva roky mladší Kubík. Princip je založen na uvědomění si, kam my jako lidé vlastně v celé sluneční soustavě patříme. Spíše s předškolními dětmi je pak vhodné hovořit o fázích měsíce, které lze také vyrobit, a to buď z papíru, nebo třeba z filcu a pěnovky, a nebo si třeba vytvořit jednotlivé planety

Na kompletní album s DIY aktivitami k poznávání vesmíru se můžete podívat na našem Facebooku.

O vesmíru jsem si zdarma stáhla rovněž vesmírné třísložkové karty, které jsou moc hezky zpracované nejen s obrázkem a názvem, ale i vyčerpávajícími informacemi o jednotlivých planetách a vesmírných objektech. Kartičky se dají vytvořit na jakékoliv téma a aktivity s třísložkovými kartami jsou pro kluky velmi pestré, obohacující a zábavné.

Vesmírné puzzlobrdo

Když kluci k narozeninám dostali vesmírnou společenskou hru, která je zároveň puzzle, měla jsem radost spolu s nimi. Vzdělávací hra Puzzle - vesmír mne zaujala na první pohled, jelikož už její balení se liší od ostatních klasických her a aktivit pro děti. Praktický lněný pytlík na šňůrky umožňuje snadné přenášení a skladovatelnější cestování s hrou, což vítám já i kluci. A to, co sáček skrývá, je opravdu nádhera. Vše je dřevěné. Jednotlivé dílky trojúhelníkových puzzle jsou tak akorát do ruky, originální barevné figurky ve tvaru raketoplánu a hrací kostka, která se nám pod gaučem jen tak neztratí. Balení rovněž obsahuje barevný a srozumitelný český návod, jelikož celá hra je vyrobena v České republice pod značkou NoulyToys. Jsme nadšeni už při vybalování.

Jdeme hrát

Vesmírnou hru je nutné nejdříve sestavit, a to lze pokaždé jinak dle své vlastní fantazie, či momentální nálady. Jediné, co je nutné dodržet, je tvar herního plánu a umístění startu a cíle čtyř druhů barevných raketoplánů.

Už při skládání jednotlivých dílků do sebe si tedy kluci krásně procvičili jemnou motoriku, koordinaci a také trpělivost, jelikož dodržení základního tvaru herního plánu není tak jednoduché. Šestiletý Maty si vzal na starost návod a společnými silami, počítáním dílků a jejich skládáním dle šipek, se spolu s čtyřletým Kubíkem zdárně dopracovali k cíli. Oceňuji, že si kluci museli vyzkoušet spolupracovat, jelikož v poslední době jim mnohdy dělají společné aktivity problém. Matěj nyní fungoval jako starší, který daný problém dokáže určitým způsobem vyřešit a Jakub jej následoval a poslouchal rady, které vedly k úspěchu. Ideální start pro hru.

Samotná hra je již velmi jednoduchá a vlastně na bázi klasického Člověče, nezlob se. Házení kostkou a vyhazování protihráčových figurek s cílem dostat se do cíle, v tomto případě na domovskou stanici svým raketoplánem co nejdříve. Na trase však číhají planety a souhvězdí s úkoly, či zajímavé vesmírné objekty plné nástrah a dalších možností vývoje hry. A jelikož deskovky milujeme, pustili jsme se s chutí do hry. Pro začátek třikrát hod kostkou, než padne číslo šest a dobrodružná, svižná cesta vesmírem pro nás začala.

Vzájemné si vyhazování figurek, plnění úkolů, smích, ale taky fáze vzteku a rozčílení, a to zejména když se ve hře nedaří. Kluci se s emocemi učí i díky společenským hrám krásně pracovat a musím říci, že jsou jejich reakce hru od hry lepší. Akční políčka této skvělé hry jsou mnohdy opravdu zapeklitá a dokáží vývoj celé hry ve vteřině změnit. Při vesmírném putování jsme například narazili na černou díru, která mění pozice figurek na herním plánu, potkali jsme vesmírnou družici Sputnik, díky níž jsme se vrátili zpět na planetu Zemi a nebo zahlédli souhvězdí Velký vůz, díky němuž jsme se dostali o dvanáct políček vpřed.

Skvělá hra pro celou rodinu

Ačkoliv výrobce uvádí doporučený věk od šesti let, s touto hrou si skvěle poradil i čerstvě čtyřletý Kubík. Úkoly k akčním polím jsme klukům samozřejmě předčítali, ale jinak myslím, že hru zvládnou i menší děti, i když někdy s delším vysvětlením některých z políček.

Skládání puzzle kluci milují, takže v tomto případě to byla třešnička na dortu samotné hry. Kromě již zmiňované koncentrace, koordinace a trpělivosti kluci potrénovali trpělivost, která jim mnohdy chybí a také si zdokonalili slovní zásobu díky akčním polím s vesmírnými objekty. Velmi oceňuji dřevěné zpracování, díky kterému, troufám si říci, hra vydrží i mnohdy těžkopádné zacházení nejen našich dětí. Krásné obrázky, pestré barvy, velikost samotné hry, to všechno kluky doslova připoutalo ke stolu a hru si užívali bez odbíhání a skotačení. Zkrátka nebyl čas na nudu a to je to hlavní. Tuto vesmírnou hru určitě neuklízíme hluboko do skříně, zatěžkávací zkouškou zdárně prošla a my se k ní co nejdříve rádi vrátíme.

Puzzle - Vesmír

42 hracích polí

12 barevných figurek