Potřebujete poradit?
Sada obsahuje dva dřevěné rámečky, do kterých se vkládají dřevěné destičky s číslicemi 1 – 9. S tímto materiálem děti objevují čísla druhé desítky. Společeně s korálkovým materiálem, kdy mohou vytvářet množství od 11 do 19, si spojují množství s číselnými symboly.
Pomocí Seguinovy tabulky se děti seznámí s číselnými symboly od 11 do 99, procvičují si je a zároveň si osvojují číselná pořadí.
1. sada "-náct"
Všech pět řádků na první desce a první čtyři řádky na druhé obsahují číslici 10. Poslední řádek na druhé desce zůstává prázdný. Destičky s čísly od 1 do 9 lze zasouvat do rámečku a překrýt jimi nulu.
2. sada "-cet"
Na první desce jsou čísla od 10 do 50 a na druhé od 60 do 90. Poslední řádek zůstává prázdný. Destičky s čísly od 1 do 9 lze zasouvat do rámečku a překrýt jimi nulu.
Práce s pomůckou
-Pomůcku použijeme ve chvíli, kdy s dítětem při práci s Červenomodrými tyčemi nebo s Perlovým materiálem „překročíme“ desítku: K perlové desítce přiložíme jednotku a řekneme „Jedenáct“. Takto lze pokračovat až do devatenácti. K osvojení použijeme tříkrokovou metodu („To je…“, „Kde je….“, „Co je to?“).
-„A chceš vědět, jak se to píše?“
-Přeneste obě desky z první sady na kobereček a položte je vedle sebe. Vezměte do ruky destičku s číslem 1 a zasuňte na pozici nuly v prvním řádku. Řekněte „Jedenáct“. Stejným způsobem pokračujte i v ostatních řádcích.
-Následně vyzvěte dítě, aby si to také vyzkoušelo.
-Důležité je, že dítě ví, že pod jednotkami je nula!
Kontrola správného provedení
Musí souhlasit pořadí číslic a žádná destička s číslicí nesmí přebývat.
Stejným způsobem pokračujeme i při práci s tabulkami druhé sady „- cet“.
Obměny práce s pomůckou
-Při poukázání na číslici můžete vždy doplnit: „Jedenáct. Deset plus jedna je jedenáct.“ => SČÍTÁNÍ.
-Vedle vzniklé číslice je možné vyskládat odpovídající počet z perlového materiálu.
-Dospělý ukáže na číslici a ptá se „Kolik korálků budu potřebovat?“ Dítě vyskládá korálky.
-Dospělý vyskládá libovolný počet korálků a dítě vytvoří nebo ukáže na odpovídající číslici.
-Tuto aktivitu je možné spojit s psaním číslic do krupice.
Až když dítě zvládne práci s touto pomůckou je možné přejít pouze k používání kartiček = přechod od konkrétního (tyče, korálky) k abstraktnímu (číslice na kartičkách).
- Věk
- 4 - 5 let
5 - 6 let - Materiál
- Dřevo