Potřebujete poradit?
Popis pomůcky:
Tabulka s 216 čtverci (v každém řádku je 18 čtverců (18 – 9 = 9) a v každém sloupci 12 čtverců). Nad vrchní řadou čtverců jsou čísla 1 až 18. Od 1 do 9 jsou čísla modrá, následně modrá svislá čára rozděluje tabulku na dvě části a číslování nad horním řádkem pokračuje od 10 do 18 v červené barvě.
Součástí sady je krabička s dřevěnými proužky. Ta obsahuje 9 modrých proužků, délka každého je od jednoho po 9 čtverců. Čísla od 1 do 9 jsou psána červeně. Dále 9 červených dřevěných proužků stejných délek, jako jsou proužky modré. Čísla od 1 do 9 jsou psána modře. Červené proužky jsou rozděleny na čtverce modrými čarami, přičemž ten poslední čtverec má na sobě vždy napsaný odpovídající číselný symbol.
Krabička také obsahuje 17 přírodních dřevěných proužků (bez barvy a bez čísel), které se postupně prodlužují od nejmenšího (2 x 2 cm) vždy přidáním jednoho čtverce na délku až po proužek dlouhý 17 cm. Potřebujeme je na zakrytí čísel na vrchním řádku, která nejsou zrovna používána.
Pro práci s pomůckou budeme dále potřebovat:
Příklady vytištěné nebo ručně napsané na malých kartičkách pro kombinace jednotek (18 - 9 =, 17 – 9 = a 17 – 8 = atd.)
Papírové lístky s předepsanými příklady.
Tužku.
Kontrolní tabulku I, kterou také naleznete na našem webu.
Přímým cílem pomůcky je ukázat dítěti všechny možné kombinace pro odčítání.
Předpokladem pro práci s pomůckou je znalost Odčítací hadí hry.
Pomůcka je vhodná pro děti od 5 let.
Práce s pomůckou:
Ukážeme levým ukazováčkem pod číslo 18 a řekneme: „Mám 18“, pravou rukou vezmeme modrý proužek s číslicí 9 a doplníme: „Chci odečíst 9“ a ukážeme, jak položit modrý proužek na číselnou řadu. (Nejdříve přikryjeme 18 a pak ty ostatní.) – když dáme proužek pod čísla, nevidím, co jsme odebrali. Pak se podíváme, co zůstalo: 9 = výsledek.
Řekneme další příklad, abychom ukázali, jak použijeme dřevěné proužky. „Ráda bych odečetla od čísla 13. Kolik čísel nepotřebuji?“ Počítáme čísla za číslem 13: „Je to pět.“ Pak začneme odpočítávat dřevěné proužky od jedničky po pětku, vyndáme 5 a zakryjeme ta čísla, která nepotřebuju (14 - 18) na číselné řadě. „Ráda bych odečetla od čísla 13 číslo.“ Vezmeme modrý proužek s číslicí 9 a přiložíme ho hned vedle dřevěného, aby zakryl čísla a vidíme výsledek – zůstalo číslo 4. „Kolik mi zůstalo?“ – odpověd zní 4. (V této fázi ještě nekontrolujeme.)
Hlavní část: systematická práce:
Budeme potřebovat papírové lístky ve velikosti přibližně 10 x 13 cm, na kterých jsou předepsané příklady na odčítání. Nahoru můžeme nadepsat „odčítání“ a slovem číslici, od které budeme odčítat. Na první kartičce je nadepsán jen jeden příklad, požádáme tedy dítě, aby ho přečetlo: „18 - 9=“
Vezmeme modrý proužek 9, přiložíme na 18 a přečteme výsledek 9.Zapíšeme výsledek, opět přečteme.
Po dokončení stránky – na první stránce je jen jeden příklad - zkontrolujeme výsledek na kontrolní tabulce.
Na další kartičce jsou příklady na odčítání od čísla 17. Ukážeme na 17, nepotřebujeme 18, takže uchopíme dřevěný proužek 1 a překryjeme 18. Přečteme příklad: „17 – 9“, překryjeme modrou 9 a zůstane 8. Zopakujeme: „17 – 9 = 8“. (Od čísla 15 odečítáme čtyři příklady. Máme pro dítě předepsaných osmnáct kartiček s příklady, na poslední kartičce je příklad 1 – 1 =)
Zapíšeme (je dobré několikrát výsledek zopakovat). Přečteme další příklad „17 - 8=“. Vyměníme modrý proužek 9 za 8, můžeme ukázat na číselnou řadu a říct: „17 – 8“. Ukážeme na výsledek 9. (Vše jde vždy v tomto pořadí: Přečteme zadání příkladu. Provedeme a znovu řekneme. Zapíšeme, přečteme zadání a výsledek. Po vyplnění kartičku zkontrolujeme v kontrolní tabulce.“
Cvičení
1. Opakování prezentace.
2. Kolikrát od jednoho stejného čísla můžeme odečíst?
Potřebujeme teď červené proužky. Řekneme dítěti, že si vezmeme jedno číslo, např. 4 a překryjeme na číselné řadě (dřevěná 14) čísla, která nepotřebujeme. Když od čísla 4 nepřekryjeme nic, neodečteme nic. „Když neodečtu nic, kolik mi zůstane?“ Odpověd zní 4. „Když od č. 4 odečtu 1, kolik mi zůstane?“ Odpověd je 3. Vezmeme modrou jedničku, položíme pod č. 4 a modrý proužek s 3 položíme pod 1-3. Tak pokračujeme dál, červený proužek položíme pod číselnou řadu. Od čísla 4 odečteme 2, modrý dáme pod 4, dvě červené na zbytek.
Na papír zapíšeme:
4-0=4
4-1=3
4-2=2
4-3=1
4-4=0
Stejně děláme kombinace pro další jednotkové čísla.
- Věk
- 5 - 6 let
6 let + - Materiál
- Dřevo