- Monika Šandová
- Doporučení a recenze produktů
- 7 likes
- 4229 views
- prstový úchop, špetkový úchop, grafomotorika, správné držení tužky, jemná motorika
S koncem letních prázdnin a přiblížením barevného podzimu nastaly tisícům prvňáčků jiné povinnosti, než na které byli dosud zvyklí. Dny už nejsou pouze plné her a zábavy, ale do programu se zařadila škola a učení. Troufám si říci, že většina z nich se do školy a na nové zážitky těšila. Děti jsou přeci jen motivované novými školními pomůckami, kamarády, zážitky a novými možnostmi. Těší se na to, až si budou moci sami spočítat, kolik peněz potřebují na svou vysněnou hračku, až si snadno přečtou svou oblíbenou knihu a nebo napíší dopis nejlepšímu kamarádovi.
U psaní a s ním spojeného správného úchopu tužky ještě zůstaneme. Pro nás, dospělé, je to již přirozená věc, ale bude psaní představovat pro všechny děti snadnou cestu? “Poperou” se s novými školními povinnostmi s lehkostí a bez utrápených tváří?
Asi každý z nás někdy zaznamenal sousloví "jemná motorika", "prstový úchop", "špetkový úchop" a nebo pojem "grafomotorika". K čemu jsou vlastně tolik prospěšné? Proč se na prstový úchop včas zaměřit a kdy je vlastně to "včas"? Pojďme si společně projít to, čemu bychom se jako rodiče měli věnovat již u dětí školkového věku a jak tedy děti podpořit a zároveň připravit na budoucí snadný nástup do školních lavic.
Důležitost grafomotoriky
Grafomotorika, o níž jsme již sepsali samostatný článek pod názvem Rozvíjíme grafomotoriku, představuje ucelený název pro soubor psychomotorických činností, jež jsou vykonávány při kreslení a psaní, a které by zároveň dítko mělo být schopno zvládnout před nástupem do školy. Zjednodušeně lze říci, že se jedná o pohyby ruky, které jsou při kreslení a psaní řízené psychikou dítěte a rozvojem jeho jemné motoriky. Kreslení tak začíná od batolecích prvotních čar a abstraktních tvarů, přes neurčité hlavonožce, až po cílený obrázek postavy s řadou detailů v období kolem pátého roku života dítěte. Jakmile se grafomotoriku nepodaří dostatečně rozvinout, je dítku navržen odklad školní docházky a doporučuje se dále řešit, co se zanedbalo, nebo kde vyvstal problém. Ve školkovém věku je tedy potřeba dítě motivovat k činnostem rozvíjejícím jemnou motoriku a společně tak pracovat na navazujících grafomotorických dovednostech. Navlékejte, provlékejte, kolíčkujte, třiďte, šroubujte, zavazujte, gumičkujte a nebo zapínejte knoflíky. Nemusíte hned nakupovat nové pomůcky, děti mnohdy ocení, když mohou pracovat s aktivitami, na jejichž výrobě se podílely. Vyzkoušejte třeba některou z doma vyráběných pomůcek na rozvoj motoriky, které jsou vyrobené a vyzkoušené šikovnými maminkami a jejich dětmi a poté se můžete zaměřit na nákup pomůcek, určených přímo pro vás.
Na trhu je v současné době nepřeberné množství zajímavých hraček a aktivit na podporu jemné motoriky. Již od 18 měsíců věku mohou batolata využívat Třídící kalíšky, díky nimž budou nejen třídit, ale zároveň rozpoznávat barvy a trénovat soustředění a trpělivost. Pro tříleté děti je ideální například Dům se zámky, na němž mají možnost trénovat různorodé styly odemykání, nebo Zatloukačka na kartonové podložce, na které mohou pomocí kladívka a jednotlivých dílků vytvářet své vlastní obrázky. Velmi oblíbenou Montessori smyslovou pomůckou je rovněž Stojan se šrouby, díky němuž se prstíky zaručeně skvěle rozcvičí.
Špetkový úchop
Kdy je vhodné zaměřit se na správný úchop tužky? Děti do zhruba dvou let drží pastelky v dlani, střídají ruce a kreslí křečovitě celou paží. Nejsou ještě zdaleka uvolnění. Až kolem třetího roku se snaží uchopovat pastelku třemi prsty a kreslí více koordinovaně.
Předškolní děti kolem pátého roku života by již měly být schopny zvládnout tzv. špetkový úchop a při kreslení správně držet tužku. Jak na to? K tomuto úchopu jsou zapotřebí palec a ukazováček, jež jsou bříšky prstů natočeny proti sobě a zároveň prostředníček, který hranou bříška podpírá tužku zespodu. Zbylé dva prsty, prsteníček a malíček zůstávají přitisknuté k prostředníčku. Jde o to, aby se tak vizuálně vytvořila špetka, díky níž se stává kreslení a pozdější psaní koordinované. Špetkový úchop by měl být s nástupem do školy již fixovaný.
Ke správnému držení tužky je samozřejmě nutné více faktorů. Dítko potřebuje mít prostor pro kreslení k využití celé paže a zároveň kvalitní židli, zabraňující hrbení se, nekomfortu a případné bolesti hlavy či zad.
K podpoře špetkového úchopu je úžasná Sada na rozvoj jemné motoriky, která nabízí aktivity jako třídění, přenášení, či stlačování a nenásilnou formou tak umožňuje správné návyky držení. Velmi oblíbené jak u dětí, tak u rodičů jsou dřevěné Včelí úly, u nichž dítko pinzetou páruje jednotlivé včelky do barevných úlů. Trpělivost, či koncentraci spolu se špetkovým úchopem můžete s dětmi trénovat u Montessori pomůcky Kolíčky s deskou, a nebo u GeoBoard destičky s gumičkami.
Navlékejte, provlékejte, zavazujte, oblékejte spolu s dětmi a aktivně prstíky rozpohybujte, vše se jim bude hodit i při pozdějším zavazování tkaniček, se kterým mají čím dál častěji problém i školáci. Jakým stylem trénovat? Nejmenší děti milují například Navlékání korálků, ty velké, barevné a dřevěné nabízí například značka PlanToys. Různé proplétání, šněrování a vyšívání skvěle natrénujete na krásné sadě Prošívací zvířátka - Jungle. a na tolik obávané a diskutované zavazování tkaniček se můžete zaměřit se sadou značky Toys for Life - Zavazování tkaniček.
Pro jemnější práci prstíků a větší soustředění, vyžadující přesnost jsou vhodné různé tvořící sady, díky nimž se děti ponoří do úkolu a trénují trpělivost. Vyzkoušejte například Výtvarnou set - Mozaiková zvířátka, či Výtvarnou sadu - Mosaika Millefiory, ve kterých budete nalepovat barevné mozaiky na připravené předlohy, a nebo dívkami i chlapci stále oblíbené Zažehlovací korálky, ze kterých si můžete vytvořit vlastní obrázek, který pak jednoduše zažehlíte a můžete využívat ke hraní. Také tyto korálky můžete vyzkoušet navlékat a vytvořit tak nepřeberné množství dekorací.
Nemusíte jenom tvořit. Jemnou motoriku a spolupráci oko-ruka můžete skvěle trénovat na stavění z kostek, na modelování, lepení, stříhání a běžném hraní ve vašem pokojíčku. Buďte aktivní, podporujte děti ve hře i kreativitě a nenechte je zapadnout do víru moderních technologií v podobě mobilních telefonů a tabletů a televizí. Ocení to vaše děti, ale i vy, až ve škole snáze a bez problémů, s úsměvem na rtech proplují těmi nejtěžšími začátky.
Zaujalo vás dnešní téma a chtěli byste poradit s konkrétním výběrem produktů? Nebo doplnit více informací? Neváhejte se na nás obrátit na telefonním čísle +420 776 499 527, nebo na email: info@montessorihracky.cz.