Hnědé schody

Hnědé schody

SMV0001_S0004
Dostupnost: Skladem
2 249 Kč

 

Tato smyslová Montessori pomůcka se skládá z deseti hnědých hranolů z tvrdého dřeva.

Hranoly se liší svou šířkou a výškou, zatímco délka zůstává konstantní (nejmenší 1x1x20 cm, největší 10x10x20 cm). Tyto hranoly rozvíjejí vizuální a svalové vnímání dimenze. Pomocí této smyslové pomůcky bude dítě schopno později porozumět různým matematickým pojmům.

Kontrola chyby: Vizuálně

Přímý cíl:

  • Zdokonalení cílených pohybů
  • Rozlišení tloušťky

Nepřímý cíl:

  • Rozvoj matematické mysli
  • Trénink úchopu
  • Kontrola pohybu
  • Koordinace oka a ruky
  • Posloupnost
  • Řád
  • Soustředění

Věk: od 3 let.

Poznámka: V souvislosti s touto pomůckou nabízíme názvosloví “tlustý” a “tenký” včetně jejich komparativů a superlativů.

Všechny Montessori pomůcky jsou dílem italské pedagožky Marie Montessori.

Další Montessori pomůcky značky Moyo Montessori.

Přínosy pomůcky:

  • zdokonalení hrubé motoriky
  • koordinace pohybů (spolupráce ruka-oko)
  • rozlišování velikosti a hmotnosti
  • rozšíření slovní zásoby (hrana, hranol, strana,… hledání stejných tvarů v okolí)
  • osvojení pojmů „úzký“ X „široký“ ev. „silný“ X „tenký“
  • porovnání a stupňování „úzký, užší, nejužší“ / „široký, širší, nejširší“
  • příprava na matematiku a geometrii (desítková soustava)

Práce s pomůckou:

Na připravený kobereček rozložte neuspořádaně jednotlivé hranoly. Vezměte nejširší hranol, potěžkejte jej, pohlaďte jeho plochy a položte na levou stranu koberečku (je možné pracovat i s dvěma koberečky). Prohlédněte si zbývající hranoly a vyberte nejbližší užší hranol a položte jej vedle prvního. Stejně postupujte i s ostatními, až vzniknou schody.

Pracujte pomalu a se zaujetím. Rukou nyní pohlaďte schody shora dolů (harmonie pohybu). Správnost pořadí můžete rovněž ověřit přikládáním nejužšího hranolu. Užší hranol je po přiložení stejný jako sousedící širší hranol. Schody poté rozeberte a pobídněte dítě, aby si stavbu vyzkoušelo také. V této fázi není třeba žádný slovní doprovod, který by dítě spíše rozptyloval.

Až při opakování pojmenovávejte jednotlivé předměty a kroky (= rozvoj slovní zásoby), následuje seznámení s vlastnostmi hranolů (úzký x široký), poté ověření, že dítě tento krok zvládlo („podej mi nejširší schod“, „polož vedle něj užší schod“, „vezmi do pravé ruky nejužší schod“, apod.) a posledním krokem je dotazování („který schod je nejužší“, „jaký je tento schod“, atd.)

Obměny práce s pomůckou:

  • Dítě staví hranoly na sebe a vedle sebe libovolně dle svého uvážení a zkoumá jejich vlastnosti. Může vyzkoušet, jak se stavba změní, když vynechá každý druhý schod, apod.
  • Dítě staví schody na připravené kartičky s půdorysy hranolů (1x20cm, 2x20cm, … 10x20cm) – snadno vyrobíte obkreslením půdorysů na hnědý papír, které následně vystřihnete, nalepíte na kartičky a ev. zalaminujete. Kartičky lze doplnit čísly od 1 do 10. Později může dítě přiřazovat hranoly přímo k číslům, příp. stavět hranoly podle číselných řad (např. 10,8,6,4,2 nebo 1,3,5,7,9).
  • Dítě staví schody podle vzorů na kartičkách.
  • Dítě kombinuje schody s jinými pomůckami (Růžová věž, Červené tyče), opět buď libovolně nebo podle kartiček.
Souhlas se soubory cookie