Potřebujete poradit?
Geometrická tělesa s podstavci a krabicí je smyslová Montessori pomůcka sloužící k rozvoji stereognostického smyslu. Pomůcka dopomáhá k vnímání a rozlišování tří rozměrů těles, rozdílům mezi jednotlivými tělesy a k přiřazování geometrických ploch ke geometrickým tělesům.
Dřevěná krabička obsahuje následujících 10 modrých geometrických těles: krychle, válec, koule, trojboký hranol, čtyřboký hranol, trojboký jehlan, čtyřboký jehlan, kužel, elipsoid, ovoid.
Součástí sady je sada podstavců pro kulatá tělesa - koule, ovoid a elipsoid a základny s geometrickými obrazci nakreslenými tenkou modrou čarou: čtverec, obdélník, rovnostranný trojúhelník, rovnoramenný trojúhelník, kruh, elipsa, ovál.
Kontrola chyby: Vizuální a stereognostický smysl
Přímý cíl: Zdokonalení stereognostického smyslu
Nepřímý cíl: Příprava na geometrii
Doporučený věk: od 3,5 let
Poznámka: Tato Montessori pomůcka nám umožňuje rozvíjet slovní zásobu o názvy jednotlivých těles. Pro osvojení názvů používáme třístupňovou lekci.
Všechny Montessori pomůcky jsou dílem italské pedagožky Marie Montessori.
Další Montessori pomůcky značky Moyo Montessori.
Postup:
- Pozveme dítě k práci „Chtěl/a bys ukázat, jak se pracuje s geometrickými tělesy?“
- Ukážeme dítěti místo uložení pomůcky a způsob přenášení (podnos / košík držíme oběma rukama).
- Nejprve z košíku, který je přikrytý šátkem, vyndáme na koberec jedno geometrické těleso (kouli, krychli…).
- Začneme těleso se zaujetím zkoumat, prohmatáváme ho, převalujeme ho v rukou. Nic jiného neděláme, ani nepojmenováváme!
- Nabídneme těleso dítěti a necháme ho také zkoumat – procítit tvar tělesa.
- Začínáme maximálně s třemi tělesy a vybereme, co nejvíce odlišné. (např. koule, krychle, kužel)
- V další fázi manipulujeme s tělesy a snažíme se pomocí koulení, válení a překlápění znázornit rozdíly mezi nimi. Říkáme: „Toto se koulí.“ (koule, ovoid, elipsoid) „Toto se sune nebo překlápí.“ (krychle, čtyřboký hranol, trojboký hranol ) „Toto se koulí a sune.“(kužel, válec).
- Vše necháme dítě vyzkoušet.
- Následně vyzveme dítě: „Zkusíš najít taková tělesa, která se koulí a zároveň sunou?“ apod.
- Můžeme tělesa podle jejich vlastností rozdělit do skupin – množin.
- Vyzveme dítě, aby tělesa se stejnou podstavou stavělo na sebe. Ukážeme pohled shora. Necháme dítě experimentovat.
- Poté pomůcku uklidíme, nebo můžeme dle zájmu dítěte pokračovat s dalšími cvičeními.
Další aktivity:
- Vybereme tělesa tvarově podobná - náročnější na odlišování.
- Práce s podstavami – dítě zjišťuje, které těleso patří k jedné nebo více podstavám, jaká tělesa mají podstavu shodnou atd.
- Hledáme v místnosti věci v nichž je obsažené nějaké těleso: váza = válec, skříň = hranol.
- Když víme, že dítě tělesa zná, dokáže je pojmenovat: V košíku máme např. 5 těles přikrytých šátkem. Vyzveme dítě: „Najdeš kužel, aniž by ses díval/a?“ A dítě z pod šátku vytáhne kužel. Pokud se splete, jen zavrtíme hlavou a dítě se opraví.
Pro další inspiraci k práci s geometrickými tělesy se můžete inspirovat na našem webu (text je v českém jazyce), nebo s geometrickými tělesy pracujte podle tohoto návodu (v anglickém jazyce).
Videoprezentace práce s geometrickými tělesy v angličtině:
- Věk
- 4 - 5 let
5 - 6 let - Materiál
- Dřevo