Potřebujete poradit?
Tato smyslová Montessori pomůcka se skládá z 10 červených tyčí, které se liší v délce. Nejkratší tyč má 10 cm a každá další rovnoměrně roste o 10 cm až po nejdelší, která je dlouhá 100 cm. Další rozměry jsou konstantní (2,5 x 2,5 cm).
Červené tyče pomáhají dítěti rozlišovat délku a nepřímo ho připravují na další práci v matematice a geometrii. Hlavním cílem je, aby se dítě naučilo odhadovat různé délky – vizuálně rozlišovat rozměry a odstupňovat je. Při práci s tyčemi si dítě osvojí pojmy dlouhý – krátký. Dále si rozvíjí hrubou motoriku a logické myšlení.
Kontrola chyby:
- vizuálně - pravidelné stupňování řady
- hmatová kontrola - rukou přejedeme schůdkovité stupňování tyčí. Pravidelnost odstupů mezi tyčemi se zkontroluje nejkratší tyčí.
Přímý cíl:
- Zdokonalení cílených pohybů
- Vytvoření svalové paměti
- Rozlišení délky
Nepřímý cíl:
- Rozvoj matematické mysli
- Kontrola pohybu
- Koordinace oka a ruky
- Posloupnost
- Řád
- Soustředění
Doporučený věk: od 3 let
Poznámka: V souvislosti s touto Montessori pomůckou nabízíme definici “dlouhý” a “krátký” včetně jejich komparativů a superlativů.
Všechny Montessori pomůcky jsou dílem italské pedagožky Marie Montessori.
Další Montessori pomůcky značky Moyo Montessori.
Postup:
- Při první ukázce dítěti ukážeme, jak se tyče nosí.
- Tyče uchopíme oběma rukama za konce a nosíme je vodorovně. Nejdelší tyč dítě takto nezvládne nosit, ale poradí si. Je to pro ně výzva.
- Tyče nosíme po jedné od nejkratší na kobereček. Dítě do nošení zapojíme.
- Tyče klademe na kobereček neuspořádaně.
- Vezmeme nejdelší tyč oběma rukama a položíme ji na horní okraj koberce.
- Porovnáváním s ostatními tyčemi najdeme v pořadí kratší tyč a položíme ji pod první. Dbáme na to, aby levé konce tyčí byly na stejné úrovni.
- Stejným způsobem postupujeme až k nejkratší tyči.
- Kontrolu provedeme tak, že přejedeme rukou schůdkovité stupňování tyčí se shora dolů.
- Také můžeme provést kontrolu nejkratší tyčí, tím, že jí přikládáme k pravému konci ostatních tyčí. Vyplní rozdíl mezi ní a předchozí tyčí.
- Při úklidu do police, nosíme tyče po jedné a to od nejdelšího hranolu.
Další aktivity:
- Uspořádat tyče v opačném pořadí.
- Tyče uspořádat se zavřenýma očima.
- Tyče stavět na sebe do kříže.
- Rovnat tyče do pravého úhlu.
- Doplněním vytvářet stejně dlouhé tyče.
- Za pomocí všech tyčí vytvořit pětiúhelník.
- Kombinační hry s růžovou věží, s hnědými schody.
- Postavit z tyčí cokoli co dítě vymyslí
- Věk
- 3 - 4 roky
4 - 5 let - Materiál
- Dřevo