Potřebujete poradit?
Barevné válečky bez úchytů jsou smyslovou Montessori pomůckou, která podporuje rozvoj stereognostického smyslu.
Pomůcka obsahuje 4 krabice, každá se sadou 10 válců stejné velikosti jako válečky s úchyty:
- červená sada - měnící se šířka - řadíme od nejširšího po nejužší
- žlutá sada - měnící se šířka a výška - řadíme od nejvyššího po nejnižší
- zelená sada - měnící se šířka a výška - řadíme od nejnižšího po nejvyšší
- modrá sada - měnící se výška - řadíme od nejvyššího po nejnižší
Kontrola chyb: Harmonie nebo disharmonie
Přímý cíl: Uspořádat válečky dle rozměrů svisle a vodorovně
Nepřímý cíl:
- Získání jasné představy o rozměrech a jejich souhře
- Příprava na umění a geometrii
- Příprava na psaní
Doporučený věk: od 4,5 let
Poznámka: Tuto pomůcku nabídneme dítěti až po zvládnutí Válečků s úchyty.
Všechny Montessori pomůcky jsou dílem italské pedagožky Marie Montessori.
Další Montessori pomůcky značky Moyo Montessori.
Přínos pomůcky: Jedná se o smyslovou pomůcku, kdy dítě může porovnávat a rozlišovat velikosti, vytvářet jak horizontální, tak vertikální řady. Učí se tak samostatnosti, soustředěnosti, procvičuje jemnou motoriku. Navíc se při práci s tímto senzorickým materiálem nepřímo připravuje na psaní – správný úchop tužky, na matematiku – válec sám o sobě je matematický pojem, příprava na desítkovou soustavu, na geometrii – učí se chápat rozměry.
Dítko je většinou zaujato způsobem uchopení válečků, líbí se mu jejich barevnost a měnící se rozměry. Je určitě dobré, pokud mělo dítě možnost pracovat s Válečky s úchyty. Nabízí se porovnávání bloků. Při práci si dítě osvojuje, případně opakuje, pojmy, jako je vysoký/nízký, široký/tenký, vyšší než…, nejširší….
Práce s pomůckou:
- Začínáme červenou krabicí. Pomůcku přineseme na kobereček nebo stolek, a to tak, že oběma rukama přidržujeme víčko. Krabičku potom oběma rukama otevřeme a víko odložíme před krabici. Viditelně naznačíme špetkový úchop třemi prsty. Z krabice postupně vyndáváme jednotlivé válečky a klademe je libovolně na víko.
- Nejprve vybereme nejširší váleček a přendáme ho vedle krabice. Další zvolený váleček pomalu porovnáváme s ostatními, zda je nejširší ze zbylých a klademe ho vedle prvního do řady. Stejný postup opakujeme s ostatními válečky, až vytvoříme řadu od nejširšího po nejužší váleček. Válečky uklidíme zpět a zavřeme krabici, případně pokračujeme s další krabicí.
- Kontrola správnosti je zraková.
- Další variace - válečky skládáme na sebe do výšky (případně lze i se zavřenýma očima) – při rozebírání výškové stavby jednotlivé válečky dáváme nejprve na víčko a až potom do krabice. Můžeme je kombinovat se žlutými a zelenými válečky.
- Druhá sada, která je dítěti představena, jsou žluté válečky. Postup je stejný jako u červených. Vytvoříme řadu od nejvyššího a zároveň nejširšího po nejkratší a zároveň nejužší váleček. I zde můžeme válečky skládat na sebe do výšky, nebo je kombinovat s červenými a zelenými válečky. Nabízí se i kladení válečků na kartičky s různými průměry.
- Třetí v pořadí jsou zelené válečky. Postupně vytvoříme řadu, kdy poslední váleček je nejužší a zároveň nejvyšší. Válečky můžeme zkoušet skládat i od nejužšího a zároveň nejvyššího po nejširší a zároveň nejnižší.
- Modré válečky se dítěti představují jako poslední. Vytvoříme řadu od nejvyššího po nejnižší váleček. Můžeme si opět vyzkoušet stavbu do výšky.
Poznámka: Pokud chcete dítěti představit všechny krabice najednou, měli byste je na stolek nebo kobereček dát v pořadí: zelená a napravo vedle ní modrá, pod zelenou dáme žlutou a napravo od žluté červenou.
Další možné variace práce:
- Červené a zelené válečky – do výšky
- Zeptáme se dítka, zda by dokázalo najít nějaké dva válečky (jeden červený a jeden zelený), které jsou stejně vysoké.
- Stejně můžeme postupovat i v případě kombinace válečků z modré a červené krabice, dále pak porovnáváme modré válečky se žlutými a nakonec modré se zelenými.
- Červené a zelené válečky – porovnávání plochy
- Po úvodní ukázce nechte dítě vybrat nejširší váleček z každé sady. Postavte je na sebe. Upozorněte dítě na to, že oba válečky jsou stejně široké. Nechte dítě, aby pokračovalo v práci a porovnalo plochu ostatních válečků z těchto dvou sad.
- Stejná práce i s červenými a žlutými válečky, zelenými a žlutými a nakonec s modrými a červenými.
- Práce se zavřenýma očima
- Přineste jednu sadu válečků na kobereček a libovolně je rozmístěte. Nasaďte dítku pásku na oči nebo šátek. Nejprve dítě rovná válečky vodorovně, jako v úvodní ukázce. Druhé cvičení poslepu představuje výškovou stavbu.
- Vodorovné řazení válečků v kombinaci s kartičkami
- Přineste jednu sadu válečků na kobereček a libovolně je rozmístěte. Ukažte dítku kartičky. Umístěte kartu s největším kruhem do levého dolního rohu koberečku. Kartičky uspořádejte od té s největším kruhem po tu s nejmenším kruhem, a to vodorovně zleva doprava. Najděte největší váleček a přiřaďte ho ke kartičce – položte ho na ni. Stejným způsobem pokračujte s ostatními válečky.
- Věk
- 3 - 4 roky
4 - 5 let
5 - 6 let - Materiál
- Dřevo