- Monika Šandová
- Doporučení a recenze produktů
- 5 likes
- 10015 views
- autismus, děti s autismem, poruchy autistického spektra, hračky pro autisty, pomůcky pro autisty

“Vůbec netuším, jak se mám k té holčičce chovat, prý trpí autismem.” … nebo “Slyšela jsi, že mají sousedé autistického chlapečka? Chudáci.”
Jak vám tato slova zní? Předsudky, nevědomost, nebo strach z neznámého lidstvo mnohdy velmi snadno vykolejí. Pojďme to společně změnit a podívejme se, alespoň z části, pod pokličku neurovývojového postižení, se kterým “bojují” děti i dospělí. Poodkryjme téma vrozeného znevýhodnění, které ovlivňuje komunikaci, sociální interakce a které působí na chování jedinců. Pojďme se společně naladit na vlnu poruchy autistického spektra (PAS) a pomozme tak vytvořit zázemí pro děti s autismem, co nejméně chaotické a zmatečné, a podpořme je v rozvoji jejich potenciálu.
Jak pomoci dětem s autismem v rozvoji dovedností?
- Pro rozvoj dovedností dětí s autismem je na prvním místě nejdůležitější trpělivost a individuální přístup. Zároveň dětem poskytujte pouze jednoduché hračky a Montessori pomůcky, které jsou zaměřené na rozvoj jedné dovednosti.
Autismus představuje vrozenou poruchu některé, nebo některých mozkových funkcí člověka, což ovlivňuje jak chování jedinců, jejich myšlení a vnímání okolního světa, tak i komunikaci s ostatními. PAS se samozřejmě projevují různými způsoby a rovněž se liší v závažnosti od mírných, až po těžké formy.
Práce s autistickými dětmi bývá mnohdy obrovskou výzvou, avšak díky vhodně zvoleným metodám a kvalitním pomůckám, či hračkám jim lze poskytnout velkou podporu a pomoc při celostním rozvoji. Pamatujte, že velmi důležitá je rovněž trpělivost a individuální přístup, jelikož každý člověk s PAS je jedinečný.
Co rozvíjet u dětí s autismem?
- U dětí s autismem je zásadní vytvoření denní rutiny a jasně dané struktury, vhodné jsou pomůcky na podporu komunikace, sociální interakce, senzorických a motorických dovedností.
Pomůcky pro děti s diagnostikovaným autismem by měly podporovat komunikaci, sociální interakce a rovněž by se měly zaměřit na podporu senzorických dovedností a jemné motoriky dětí. Hlavně by ale měly splňovat individuální zájmy a potřeby každého z nich. To, co bude mít úspěch u jednoho, nemusí u druhého téměř fungovat. Při práci s autistickými dětmi rovněž nezapomeňte na vytvoření rutiny a jasně dané struktury, která sníží úzkost a pomůže mu cítit se bezpečně a předvídatelně.
Vhodné hračky a pomůcky podle rozvoje dovedností:
Podpora komunikace
jednoduché vizuální pomůcky (obrázky, piktogramy), fotografie, komunikační tabulky a zařízení
Podpora sociální interakce
panenky, autíčka, deskové hry, hraní rolí
Stimulace jemné motoriky
modelovací hmoty, zapínací rámy, puzzle, stavebnice, razítka
Podpora senzorických dovedností
puzzle, hračky různými barvami a tvary, různé textury
Klid a relaxace
houpačka, houpací křeslo
Pamatujte, že u dítěte s poruchou autistického spektra je důležitá především láska, empatie, trpělivost a respektující přístup k jeho jedinečným potřebám a způsobu vyjadřování. Respektujte jeho osobní hranice a limity a naučte se vnímat signály, kterými vám dává najevo, že je něco v nepořádku.
Co si odnést z článku?
- Každé dítě s autismem je jedinečné, a právě proto je klíčem k jeho rozvoji individuální přístup, trpělivost a prostředí, které podporuje jistotu a klid.
- Pečlivě zvolené pomůcky a aktivity mohou pomoci dítěti lépe komunikovat, rozvíjet motoriku i smyslové vnímání a přinášet radost z učení.
- Smysluplně zvolené Montessori pomůcky či senzorické hračky mohou být skvělým pomocníkem na této cestě, pomáhají dětem objevovat svět v bezpečí, klidu a s důvěrou.
Zaujalo vás dnešní téma a chtěli byste poradit s konkrétním výběrem pomůcek a hraček? Nebo doplnit více informací? Neváhejte se na nás obrátit na telefonním čísle +420776499527, nebo na email: info@montessorihracky.cz.

