Poznávání barev podle principů Montessori

Maria Montessori kladla klíčový důraz na smyslové učení dítěte. Dítě vstřebává a objevuje svět svými smysly už od narození. Jakmile je dítě ve styku s různorodými smyslovými pomůckami, zdravě rozvíjí své smysly, následně také své další schopnosti a intelekt. Díky vhodně zvoleným smyslovým pomůckám dítě dokáže lépe pochopit svět kolem sebe.

Nedílnou součástí smyslové výchovy podle Montessori (podrobné rozpracování tohoto tématu na blogu pro vás připravujeme) je bezesporu poznávání barev. Dáte nám asi za pravdu, že rozpoznávání a následné pojmenování barev je jedna z prvních věcí, co naše dítě cíleně “učíme”. Jak na to jít správně a hlavně přirozeně? Pokusíme se vám nastínit, jak se dívá na výuku barev Montessori metoda.

Senzitivní období dítěte

V první řadě je potřeba myslet na senzitivní období dítěte. Buď můžete do dítěte barvy nějakým způsobem “natlačit” nebo si počkáte na fázi, kdy o barvy začne projevovat skutečný a cílený zájem. To potom půjde učení téměř samo. Pokud tento hvězdný okamžik využijete a nabídnete dítěti co nejvíc aktivit zaměřených na rozpoznávání a třídění barev, naučí se barvičky během pár dnů.

Montessori pomůcky pro poznávání barev

Montessori pomůcky pro poznávání barev musí být co nejjednodušší, aby se dítě mohlo soustředit pouze na barvu jako takovou a nerušily ho např. různé tvary nebo materiály dané pomůcky. Pro seznámení se s barvami je nejlepší pracovat s barevnými destičkami ve třech stupních obtížnosti - primární barvy, sekundární barvy a pak jejich odstíny. Barevné destičky jsou vyrobeny ze dřeva, mají perfektní tvar i velikost pro dětskou ruku a jsou prakticky skladovatelné.

I seznámení se s barvami má několik stupňů, které nemůžeme opomenout nebo snad přeskočit. Než začne dítě přiřazovat jednotlivým barvám názvy, učí se konkrétní barvy rozlišovat pouhým okem. To se nejlépe trénuje párováním barev. Až dítě dokáže rozlišit barvy zrakem, přistupujeme ke správnému pojmenování a následně můžete přejít k rozlišování intenzity barev - od nejtmavšího po nejsvětlejší odstín.

Montessori barevné destičky

Zpět ke skvělé Montessori pomůcce - k barevným destičkám. V praxi se používají tři boxy s barevnými destičkami. První obsahuje pouze primární barvy, druhá obsahuje primární, sekundární i terciární barvy včetně černé a bílé, třetí krabička má odstíny barev. Tato pomůcka slouží k rozvoji zrakového vnímání, k rozvoji schopnosti rozlišovat mezi různými barvami i jejich odstíny a také k pojmenování barev.

Při práci s barevnými destičkami využíváme tzv. třístupňovou lekci. Jen tak dokážeme poznat, zda dítě opravdu porozumělo tomu, co se učí. Není na tom nic složitého, jenže v domácí praxi mnoho z nás běžně přeskakuje právě druhý stupeň, která je vlastně taková kontrolní. Tři stupně učení vypadají takto:

1. stupeň: Ukazujeme prstem na barevnou destičku se slovy: “To je modrá.” nebo “To je žlutá”. 

2. stupeň: Vyzýváme dítě: “Ukaž modrou” nebo “Ukaž žlutou”.

3. stupeň: Ptáme se dítěte a ukazujeme prstem na barevnou destičku: “Jaká je toto barva?”.

Primární barvy

První krabička s barevnými destičkami obsahuje pouze tři páry destiček primárních barev - červené, modré a žluté. Tři základní barvy, ze kterých je tvořeno celé barevné spektrum a nejdou namíchat z jiných barev. Tyto barvy jsou pro malé dítě nejlépe rozpoznatelné, proto je vhodné s nimi začít při učení se barvám. Barevné destičky se využívají nejprve k párování, nepoužíváme je k jazykovým lekcím.

Sekundární barvy

Jakmile si jsme jistí, že dítě dobře rozpozná primární barvy, můžeme postoupit k seznámení se se sekundárními barvami. Sekundární barvy jsou vždy dvě primární barvy kombinované dohromady přesně ve stejném poměru - tedy zelená (namíchaná modrá a žlutá), oranžová (červená a žlutá) a fialová (modrá a červená). V tento moment seznámíme dítě s názvy jednotlivých barev pomocí třístupňové lekce. Teprve až je dítě úspěšné, sáhneme po terciárních barvách (v našem případě hnědá, šedá a růžová). Systém učení je stále stejný, postupujeme ve třech krocích. Nakonec dítě seznámíme s černou a bílou. Primární, sekundární, terciární barvy plus černá s bílou jsou součástí druhé krabičky s barevnými destičkami. S destičkami jde pracovat v mnoha obměnách poměrně dlouho a je to patrně ten nejdokonalejší materiál na poznávání barev.

Poznávání barev podle principů Montessori

Stínování

Třetí sada s barevnými destičkami v sobě ukrývá primární, sekundární a terciární barvy, které tentokrát nejsou v páru, ale dítě je bude skládat podle jejich odstínů. V Montessori praxi používáme termín stínování. Tato velká sada 63 barevných destiček představuje pokročilý výukový materiál pro děti, které se již dobře orientují v primárních, sekundárních i terciárních barvách.

Třetí krabička představuje dětem 9 již dříve poznaných barev - každou v sedmi různých intenzitách odstínu. Jednotlivé destičky vytahujeme z krabice postupně, každou barvu i s jejími odstíny zvlášť, začneme primárními barvami, až poté přejdeme k sekundárním a terciárním barvám. Hlavní úkol je seřadit destičky jedné barvy od nejtmavší po nejsvětlejší a věřte, že to může být opravdový oříšek. S odstíny lze pracovat také jazykově, dítě názorně pochopí stupňování (tmavý, tmavší, nejtmavší). 

Další inspirace, jak poznávat barvy

Barevné destičky jsou bezesporu ten nejlepší výukový materiál, pokud chcete, aby se dítě úspěšně a snadno naučilo rozeznávat barvy. Existuje několik doplňkových pomůcek, které také pracují s barvami - velice oblíbený je např. Tác na třídění nebo Stínování barev, kde dítě přikládá figurky na destičky podle intenzity odstínu. Jestli si však chcete poznávání barev ještě více okořenit, na internetu najdete mnoho inspirace. Z kategorie hraček za nás krásně funguje například míchání barev pomocí kombinování průsvitných destiček přes sebe, nebo kostky s vodou. Také doporučujeme vyzkoušet doma vyrobené aktivity na míchání barev, což fascinuje většinu dětí.

Zaujalo vás dnešní téma a chtěli byste poradit s konkrétním výběrem Montessori pomůcek? Či doplnit více informací? Na Montessori pomůcky jsme odborníci, proto se na nás neváhejte obrátit na tel. +420 776 499 527, nebo na email: info@montessorihracky.cz.

Pomohl vám tento článek? Přejděte na další, nebo se přihlaste k odběru newsletteru a žádný vám už neuteče!

Top pomůcky a hračky pro děti s autismem

Práce s autistickými dětmi bývá mnohdy obrovskou výzvou, avšak díky vhodně zvoleným metodám a kvalitním pomůckám, či hračkám ...

Více
Doporučení a recenze produktů
Monika Šandová
164 views

Tipy na aktivity pro samostatné dítě

Rozlučte se s výmluvami a dejte stopku všem pochybnostem a překážkám. Pojďte do toho s námi právě teď. Vychovejte samostatné a nezávislé dítě. Máme pro vás tipy na aktivity ...

Více
Doporučení a recenze produktů
Monika Šandová
412 views

Vaříme s dětmi

Nepořádek nejen na kuchyňské lince, ale i v okruhu pěti metrů od ní... Přitom to jde úplně jinak, hravě, zábavně a s myšlenkou, že v tuto chvíli dítěti dopřáváme pracovat na své samostatnosti ...

Více
Doporučení a recenze produktů
Monika Šandová
347 views

Tipy na hračky pro miminka

Jakou hračku dopřát miminku v období do 6 měsíců? Podpořte jeho smysly a psychomotorický vývoj a vybírejte z doporučených pomůcek a hraček pro miminko již od narození ...

Více
Doporučení a recenze produktů
Monika Šandová
1087 views

🔖Jarní výprodejová akce je tu! Nepropásněte SLEVY AŽ - 50 %🔥

Produkt přidán do seznamu přání