Jazykové Montessori pomůcky

Maria Montessori objevila, že se děti rodí se silnou jazykovou predispozicí a jsou specialisté na osvojování si jazyka. Malé děti totiž velmi přirozeně absorbují jazyk díky úžasné absorbující mysli, proto byla Montessori zastáncem organické „výuky“ cizích jazyků od raného dětství. Tato schopnost se začíná vytrácet kolem 7. roku života a zcela vymizí na počátku puberty.

Jazyk je specifikum lidského pokolení, je základem veškeré sociální interakce. Jazyk je nástrojem našeho dorozumění se s ostatními, jazykem vyjadřujeme své myšlenky, jazykem dokážeme doslova změnit svět.

Děti mají od malička potřebu vzájemně komunikovat se svým okolím, jazyk kolem sebe vidí i slyší, není divu, že se zcela přirozeně učí mluvit. Začínají jazyk zkoumat. Písmeno po písmenu. Slovo po slově. Jak to zní, když se vysloví. Jak to vypadá, když se napíše. Zkoumání jazyka a porozumění mu je podstatou jazykové výchovy v Montessori. Úkolem rodiče a učitele je pozorovat dítě a vytipovat senzitivní období. V určité fázi vývoje je totiž dítě připraveno osvojit si jisté dovednosti velmi snadno a přirozeně, pouze za pomoci silné vnitřní motivace. Systém propracovaných a důmyslných jazykových Montessori pomůcek je nezbytnou částí celé Montessori pedagogiky.

Obecně lze říct, že jazykový vývoj je v senzitivním vývoji od narození do 6 let a probíhá v několika fázích. Jak dítě roste, učí se jazyk od svých rodičů, opakuje slovíčka, rozšiřuje svou slovní zásobu, učí se slova skládat do vět. Až poté, co dítě ovládne mluvenou podobu jazyka, přichází na řadu jeho psaná forma - aktivity psaní a čtení. Už na konci školkové docházky se jazyková výchova zaměřuje na osvojení si pravidel jazyka - poznávání slovních druhů, gramatické jevy, větné rozbory. Postupně přecházejí od konkrétního k abstraktnímu.

Nekonečné obohacování slovní zásoby

Na prvním místě je za nás čtení. Čtěte dětem od narození, čtěte jim každý den, má to obrovský smysl. Na našem blogu najdete podrobný článek, proč je důležité číst dětem knížky

Názvosloví, protiklady, nebo kategorizace pomohou také obohatit slovní zásobu dítěte formou zábavné hry. Využívejte konverzační karty (různé fotografie či reálné kresby) a nechejte dítě mluvit o tom, co vidí, proč se mu to líbí či nelíbí. Další aktivitou je párování - cílem je zjistit, zda dítě vnímá podobnosti a odlišnosti - párovat můžete dva stejné předměty, předmět a obrázek, nebo nakonec dva obrázky. Větší děti zabaví sekvenční karty, což jsou karty popisující nějakou událost, určitý sled činností. V neposlední řadě doporučujeme práci s opozity - ukazujeme buď na reálných věcech nebo opět na obrázkových kartách.

Jak aktivně rozšiřovat slovní zásobu?

Velký boom v rozvoji slovní zásoby přichází kolem druhého roku života. Dítě se v tomto období hodně ptá: „Co je to?“. Ptá se často, ptá se rádo. Víme, někdy vám z toho jde hlava kolem, ale je nutné to přijmout. Dítě se učí tím nejpřirozenějším způsobem a my máme tu čest, že se ptá právě nás. Slovní zásoba tříleťáka čítá asi 1000 slov, dítě je schopné pojmenovat předměty ve svém prostředí, umí klasifikovat slova (např. malý, menší, nejmenší), dokáže pojmenovat protiklady. V tomto plodném období obohacování slovní zásoby je úloha rodiče jasná - časté opakování nových slov. Měli byste také myslet na „svůj jazykový projev“ - mluvit pomalu a jasně. Využívejte třístupňovou lekci pro nová slova.

Klíčem k úspěchu jsou hmatové vjemy

Děti kolem dvou a půl let jsou ve velmi citlivém období na dotek - toto je právě ta ideální doba, kdy vyrukovat se smirkovými písmeny. Uvidíte, jak rády je budou děti prstíky obtahovat a vnímat jejich tvary. Je důležité toto senzitivní období neminout, trvá zhruba do 4 let, poté děti ztrácí zájem. Smirková písmena dítě obtahuje svou dominantní rukou, což posiluje jeho svalový vjem, a dané písmeno se tak uloží do paměti mnohem snáz, než kdyby se s ním seznámilo pouze vizuálně. Práce se smirkovými písmeny připravuje dítě na psaní a čtení.

TIP: Když dítě seznamujete s písmeny, neučte je vyslovovat název písmene, ale učte je foneticky - tzn. písmeno „m“ nevyslovujeme „em“, ale jednoduše „m“

Psaní přichází dříve než čtení

Už kolem 3,5 let si děti užívají psaní písmen a číslic. Pokud dítě pozná hlásky a jejich symboly, dokáže je také skládat do slov pomocí velké pohyblivé abecedy (to přichází kolem 4,5 let). Právě jsou v senzitivním období na psaní a moc je baví tvoření slov. V Montessori jsou písmena barevně rozlišena na samohlásky (červené) a souhlásky (modré). Nejdříve dítě seznamujte s jednotlivými písmeny, dívejte se na to, jak vypadají a jak zní. Nejjednodušší práce s pohyblivou abecedou je přiřazování stejných písmen k sobě - většinou se párují písmenka ze smirkových písmen s písmeny pohyblivé abecedy. V další fázi se zkušenějšími dětmi už skládáte slova. Začíná se se slovy o třech písmenech a samohláskou uprostřed. U pohyblivé abecedy doporučujeme setrvat co nejdéle. Tato pomůcka umožní dětem zvládnout „duševní“ část psaní už v období, kdy fyzický projev – psaní samotné – je pro jejich jemnou motoriku stále ještě výzvou.

Velký milník - psaní tužkou

Aktivity praktického života a smyslové výchovy nepřímo připravily dětskou ruku na psaní. Ještě než dítě začne psát tužkou, zkuste psát písmena do písku, případně na tabuli malým kouskem křídy (špetkový úchop). Až poté nabídněte tužku a papír.

Kovové útvary jsou speciální pomůcky, které pomohou připravit dítě na psaní. Činnosti s kovovými útvary mají mnoho úrovní, spočívají v obtahování tvarů a rámů pastelkami. Pomůcka pomůže zdokonalit správný úchop a také dítě nepřímo učí, že nesmí na tužku tlačit.

Vášeň pro čtení

Kolem 4,5 let se u dětí začíná projevovat velký zájem o čtení. K tomu, aby se dítě naučilo číst, potřebuje bohatou slovní zásobu. Aby skutečně porozumělo tomu, co čte, nestačí, že dekóduje jednotlivá písmena a promění je v hlásky. Jednoduchá pomůcka, kterou si můžete vyrobit doma, jsou karty s třípísmennými slovy, kdy uprostřed je samohláska (nos, pes, les, kos…). Až se z dětí stanou čtenáři, nabízejte jim barevně ilustrované knihy s reálnými příběhy, ne fikci.

Jaké pomůcky jsou vhodné pro školáky?

Montessori samozřejmě myslí i na děti školou povinné, většina materiálu je však k dispozici pouze v angličtině. Školáci se věnují například větnému rozboru a čtení s porozuměním (tzv. Total Reading).

Jaké pomůcky jsou vhodné pro školáky?

Stejně jako u ostatních Montessori pomůcek vám doporučujeme držet se třístupňové lekce. Díky této metodě se děti velmi jednoduše a efektivně učí nová slova. Třístupňovou lekci jsme podrobně probírali v našem článku o poznávání barev.

Pokud s Montessori teprve začínáte a sbíráte informace, mohl by se vám hodit také souhrnný článek Jak správně vybírat Montessori pomůcky.

Rady a tipy od nás

Mnoho šikovných jazykových pomůcek si můžete vyrobit doma. Kvalitní Montessori pomůcky, které zmiňujeme v článku, jsou ideálním základem pro správný rozvoj řeči, nácviku psaní a čtení, nicméně existuje spousta aktivit, jak si učení zpestřit. 

K obohacování slovní zásoby skvěle poslouží zábavné příběhové kostky (Story Cubes). Stačí, když na prázdné dřevěné kostky fixou nakreslíte různé symboly. Potom stačí hodit a příběh plný slovíček je na světě. Také konverzační, vztahové a sekvenční karty si jednoduše vyrobíte doma. Názvosloví (plus následná kategorizace a párování) se dobře procvičuje tak, že využijete reálné předměty z prostředí dítěte. Máte mezi hračkami dřevěné potraviny? Různě barevné knoflíky? Figurky zvířat? Zapojte je do rozšiřování slovní zásoby.

Evergreenem jsou hry se slovy, např. slovní fotbal posiluje schopnost rozlišit pozici hlásek ve slovech.

K pochopení a procvičení tvorby slov mohou posloužit aktivity s opísmenkovanými kolíky, nebo dozajista zaujme skládání slov z kostek nebo navlékání písmenkových korálků na šňůrku.

Mnoho dalších a velmi konkrétních tipů na ručně vyráběné pomůcky z oblasti jazykové výchovy najdete v našem článku na blogu, inspirujte se.

Zaujalo vás dnešní téma a chtěli byste poradit s konkrétním výběrem Montessori pomůcek? Nebo doplnit více informací? Na Montessori pomůcky jsme odborníci, proto se na nás neváhejte obrátit na telefonním čísle +420 776 499 527, nebo na email: info@montessorihracky.cz.

Pomohl vám tento článek? Přejděte na další, nebo se přihlaste k odběru newsletteru a žádný vám už neuteče!

Top pomůcky a hračky pro děti s autismem

Práce s autistickými dětmi bývá mnohdy obrovskou výzvou, avšak díky vhodně zvoleným metodám a kvalitním pomůckám, či hračkám ...

Více
Doporučení a recenze produktů
Monika Šandová
164 views

Tipy na aktivity pro samostatné dítě

Rozlučte se s výmluvami a dejte stopku všem pochybnostem a překážkám. Pojďte do toho s námi právě teď. Vychovejte samostatné a nezávislé dítě. Máme pro vás tipy na aktivity ...

Více
Doporučení a recenze produktů
Monika Šandová
414 views

Vaříme s dětmi

Nepořádek nejen na kuchyňské lince, ale i v okruhu pěti metrů od ní... Přitom to jde úplně jinak, hravě, zábavně a s myšlenkou, že v tuto chvíli dítěti dopřáváme pracovat na své samostatnosti ...

Více
Doporučení a recenze produktů
Monika Šandová
349 views

Tipy na hračky pro miminka

Jakou hračku dopřát miminku v období do 6 měsíců? Podpořte jeho smysly a psychomotorický vývoj a vybírejte z doporučených pomůcek a hraček pro miminko již od narození ...

Více
Doporučení a recenze produktů
Monika Šandová
1089 views

🔖Jarní výprodejová akce je tu! Nepropásněte SLEVY AŽ - 50 %🔥

Produkt přidán do seznamu přání